Löpteknik del 1

Denna vecka var det dags för fysträning igen. Härligt att så många entusiastiska löpare/ryttare ville vara med.
Här kommer en liten sammanfattning av vad vi gick igenom:

LÖPTEKNIK DEL 1

  • Sträck på dig (undvik att komma ut och fram med revben eller haka)
  •  Bredda bröstet (armarna längs sidorna och vrid ut tummarna så handflator pekar framåt)
  •  Bibehåll hållning och kom upp med armarna, böj armbågar ca. 90 grader
  • Armpendling –> riktning bakåt med armbågar och vill du få mer kraft av armarna, t.ex. i uppförsbacke så tänk dig att du slår på små boxningspaddar med handled/hand som sitter vid höftbenet (samtidigt som överarmoch armbåge rör sig bakåt)
  • Aktivitet / spänning i bål / bäckenbotten för att få en ”rak” höft , dvs ej puta ut med rumpan bakåt
  • Lutning/fall framåt – börja med att sätta pannan i skyltfönster / visa attityd – därefter kom fram med höften men låt pannan vara kvar där framme så att hela kroppen får en lätt framåtlutning
  • Stegfrekvens – omkring 180 steg/ minut ( metronom eller låtar som går i omkring 180bpm)
  • Belastning på fötterna ska vara framför hälen – hälen får gärna vara i marken men den största belastning ska vara framför så att du inte bromsar dig själv i varje steg

Vid nästa tillfälle LÖPTEKNIK DEL 2 kommer vi testa på fler övningar för att känna in belastning på fötterna ( hur den kan variera och hur du kan styra det), fotuppdraget  och lite teknik i uppförs- och nedförsbacke.

 

Kommentera /fråga gärna om jag missat något vi pratat om eller om något är oklart !

 

Ha en härlig helg

 

 

11933604_10153322989997326_1424577453_n

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *