Dags för Löpteknik del 2

Idag ska vi fortsätta med mera löpteknik. Vi kommer självklart repetera och köra några av övningarna från sist så att alla kan vara med! Så även om man inte hade möjlighet att vara med senast, så är alla hjärtligt välkomna idag !

Vi ska fortsätta lägga fokus på helheten med löptekniken , att hitta fallet framåt för att springa och tänka på hållningen. Sedan ska vi träna lite mer specifikt på fotuppdraget så att fotisättningen blir så bra som möjligt.

Sedan kommer vi även försöka känna lite på hur vi kan belasta foten vid isättning olika och hur vi kan styra över detta.

Vi kommer även testa att springa i uppförs och nedförsbacke och gå igenom vad man kan tänka på då.

Avslutningsvis kommer vi testa på långa intervaller: 3 x 3 minuter på ett varv där alla kan springa i sin egen fart.

Ses ikväll !

Träningsvärk ?!

Hej allihopa !

Ville tacka för ett riktigt bra pass i onsdags : teknik styrketräning 60 minuter.

Riktigt bra fokus och roligt att alla vågar testa på, fråga och utmana sig själva  ! Vilket härligt gäng ni är 🙂

Några som har träningsvärk ?! Kan det till och med vara så att ni har mer träningsvärk i ena skinkan än den andra?! Då kan ni försöka lägga lite mer fokus på den sidan av sätet där ni hade lite sämre/svagare aktivering: både i vardagen , vid t.ex. gå upp för trapp eller resa sig upp , och såklart vid träning. Detta för att få en balans i musklerna i kroppen.

Ha en härlig helg och kör gärna ett styrkepass : välj ut 5 av övningarna vi testade på och kör 3×10 på varje övning !

 

ONSDAG = FYSTRÄNING

Idagär det dags för fysträning igen. På schemat står det teknik- styrka, så det kommer bli en genomgång av teknik inom styrketräning och då framförallt teknik i de övningar vi kommer

Troligtvis kommer vi hålla till i det nyinvigda träningsrummet nere vid omklädningsrummen!

Följande övningar kommer vi gå igenom:

  • KNÄBÖJ – flera olika varianter – fokus att knän pekar åt samma håll som tår och rumpan går långt bakå
  • UTFALLSSTEG – stillastående på stället, samt i rörelse och i hopp variant –> sträva efter 90 grader i båda knäna
  • BÄCKENLYFT – med fokus på aktivering och kontroll av bål och bäckenbotten
  • KRABBGÅNG med gummiband – gummiband runt benen och små steg i sidled –> stärka utsida höft/säte
  • BENLYFT I SIDLIGGANDE/STÅENDE – fokus hitta rätt position –> trötthet i utsida höft/säte
  • RAKA BENLYFT PÅ MAGE + GRODAN  –> sätesaktivering
  • ARMHÄVNINGAR
  • DIPS
  • RYGGLYFT
  • SIDOPLANKA + lyft övre benet
  • MAGE  –> raka situps, sneda, sidan, MOUNTAINCLIMBERS ( plankposition på händer , knä mot mot mage, rak kropp)
  • DRAKEN – enbensstående, luta fram och sträck ut från tår till fingrar, fokus –> kontroll på höft

Löpteknik del 1

Denna vecka var det dags för fysträning igen. Härligt att så många entusiastiska löpare/ryttare ville vara med.
Här kommer en liten sammanfattning av vad vi gick igenom:

LÖPTEKNIK DEL 1

  • Sträck på dig (undvik att komma ut och fram med revben eller haka)
  •  Bredda bröstet (armarna längs sidorna och vrid ut tummarna så handflator pekar framåt)
  •  Bibehåll hållning och kom upp med armarna, böj armbågar ca. 90 grader
  • Armpendling –> riktning bakåt med armbågar och vill du få mer kraft av armarna, t.ex. i uppförsbacke så tänk dig att du slår på små boxningspaddar med handled/hand som sitter vid höftbenet (samtidigt som överarmoch armbåge rör sig bakåt)
  • Aktivitet / spänning i bål / bäckenbotten för att få en ”rak” höft , dvs ej puta ut med rumpan bakåt
  • Lutning/fall framåt – börja med att sätta pannan i skyltfönster / visa attityd – därefter kom fram med höften men låt pannan vara kvar där framme så att hela kroppen får en lätt framåtlutning
  • Stegfrekvens – omkring 180 steg/ minut ( metronom eller låtar som går i omkring 180bpm)
  • Belastning på fötterna ska vara framför hälen – hälen får gärna vara i marken men den största belastning ska vara framför så att du inte bromsar dig själv i varje steg

Vid nästa tillfälle LÖPTEKNIK DEL 2 kommer vi testa på fler övningar för att känna in belastning på fötterna ( hur den kan variera och hur du kan styra det), fotuppdraget  och lite teknik i uppförs- och nedförsbacke.

 

Kommentera /fråga gärna om jag missat något vi pratat om eller om något är oklart !

 

Ha en härlig helg

 

 

11933604_10153322989997326_1424577453_n

Välkomna hit !

Sååååå nu börjar eran del av hemsidan ta form. Välkomna hit allihopa från Mälarhöjdens Ridskola. Roligt att ni har hittat hit och extra roligt om ni är med/kommer vara med på något pass på fysträningen under höstterminen.
Vi drog igång förra onsdagen , dvs 26/8, med fystester som tog lite längre tid än planerat. Men alla genomförde de dem kunde med bravur och riktigt roligt att så många som 12 stycken vara med.
Som vi pratatde om är fystester helt individuella och endast ett utgångsvärde , vart du befinner dig just nu. Vissa fystester passar den ena bättre och andra fystester någon annan. Ofta upptäcker man även själv både sina styrkor och svagheter, vilket är superbra för att kunna sätta upp mål vad just du måste /vill bli bättre på.
Sedan kommer vi göra exakt samma tester igen i slutet av terminen för att se om det skett någon utveckling.
Ni fick även i uppgift att SKRIVA NER ett mål för denna terminen vad gäller träningen, vad just du vill bli bättre på/uppnå under denna tiden. Antingen lämnas de in till mig eller så behåller ni dem själva.

Resultat för fystesterna lägger jag upp till höger på denna sida där det kommer finnas tillgång till lite olika dokument.

Här nedanför på sidan finns det utrymme för kommentarer /frågor/diskussion eller vad man känner för att dela med sig här.